Vanliga frågor och svar
Här får du veta svaren på våra vanligaste frågor. Om du har andra frågor än de vi besvarar nedan är du välkommen att maila oss på kundtjanst@konsumentkredit.se eller ringa oss på 0923-657 70.
Om du redan har ett lån hos oss
Vill du låna mer?
Utökningar av befintliga privatlån är inte längre möjligt via konsumentkredit. Vill du ansöka om ett nytt lån? Besök Ikano Bank för att se vilka tjänster de kan erbjuda!
Vad är individuell räntesättning?
Individuell räntesättning innebär att räntan, som är rörlig, bestäms utifrån dina specifika förutsättningar i ansökan samt i den kreditupplysning som tas i samband med ansökan. För närvarande varierar räntan hos oss mellan 4.75% – 16,95% (räntesatser per 2025-03-01). Baserat på kreditbedömningen försöker vi erbjuda den förmånligaste räntan för dig och därmed bevilja ett lån som är anpassat till din aktuella personliga situation.
Vad är en medlåntagare och vad är fördelen?
En person du delar låneansvaret med. Låntagarens och medlåntagarens betalningsansvar är med andra ord solidariskt gentemot Konsumentkredit.
I och med att ni är två som ansöker och ansvarar för återbetalningen av lånet ökar oftast möjligheten att få lånet beviljat.
Vill du teckna en låneskyddsförsäkring på ditt lån?
För befintliga kunder är det möjligt att teckna en låneskyddsförsäkring för sitt lån. Läs mer och teckna här.
Förlänga löptiden
Du har möjlighet att förlänga löptiden på ditt lån. Observera att lånet ska vara återbetalt innan den yngste låntagaren fyller 71 år.
Kan jag lösa mitt lån när jag vill?
Ja. Du kan lösa resterande restskuld via så kallad förtidsinlösen. Det kostar inget extra. Du kan även extraamortera på ditt lån när du vill.
Insynsfullmakt
Behöver du ge någon närstående behörighet att erhålla uppgifter om din kredit? Skriv ut och fyll i insynsfullmakten och skicka till Konsumentkredit i Sverige, Box 100, 952 22 Kalix.
Vill du använda autogiro och få din månadsavi digitalt via Kivra?
Läs och ansök om detta under Autogiro.
Frågor och svar om överlåtelsen
Vilken koppling hade Nordnet till Konsumentkredit?
Konsumentkredit i Sverige var en bifirma till Nordnet Bank AB med organisationsnummer 516406-0021 fram till och med 30 september 2024.
Vad har försäljningen av Nordnets privatlåneportfölj till Ikano Bank inneburit för mig som kund?
Ditt privatlån och betalningar hanteras från och med 1 oktober av Ikano Bank. Dina lånevillkor och betalningsplan förblir desamma.
Vad var bakgrunden till försäljningen?
Privatlån stod för en allt mindre del av Nordnets affär och produkten hade inte en tillräckligt stark koppling till övrig verksamhet. Genom den här transaktionen frigjordes kapital och Nordnet fick möjlighet att framåt lägga ett odelat fokus på sina kärnområden: sparande och investeringar.
När trädde denna förändring i kraft?
Den 19 april 2024 tecknades ett avtal mellan Nordnet Bank AB (tidigare bifirma Konsumentkredit i Sverige) och Ikano Bank AB (publ). Den 1 oktober 2024 övergick ägandeskapet av privatlånen till Ikano Bank.
Vem kontaktar jag om jag har frågor om mitt lån?
Kontakta kundservice på 0923-657 70, eller via mail för generella frågor på kundtjanst@konsumentkredit.se. Kundtjänst kommer fortsatt att hanteras av Konsumentkredit i Sverige även nu efter överlåtelsen.
Har mina lånevillkor ändrats?
Nej, dina lånevillkor förblir desamma som tidigare.
Har mitt autogiro påverkats?
Din betalning via autogiro görs från och med 1 oktober 2024 automatiskt till Ikano Bank AB (publ) med organisationsnummer 516406-0922. Om du inte vill ha ett autogiromedgivande kopplat mot det nya organisationsnumret, kan du säga upp ditt autogiromedgivande genom att kontakta oss direkt på 0923-657 60, via din internetbank eller via kontakt med din bank. Medgivandet avser endast hur betalning ska ske och du kommer vid eventuell uppsägning av autogiromedgivande således behöva göra betalningen på annat sätt.
Vad händer med mitt låneskydd?
Ursprunglig låneskyddförsäkring kopplat till ditt privatlån avslutas, och du erbjuds ett likvärdig skydd från AXA Partners från 1 oktober. Det enda du behöver göra för att ditt Låneskydd automatiskt ska övergå till AXA Partners är att fortsätta betala din månatliga avi/premie för ditt privatlån varje månad. Det blir ingen ny kvalificeringsperiod. Om du inte vill ha låneskyddsförsäkringen från AXA Partner, kontakta kundservice på 0923-657 70 eller på kundtjanst@konsumentkredit.se
Se fullständiga försäkringsvillkor för Låneskydd från AXA Partners på konsumentkredit.se/laneskydd
Vi tillämpar individuell räntesättning 4.50% – 16,20% (räntesatser per 2025-09-01). Effektiv ränta beräknad vid exempelräntan 7,95% vid lånebelopp 150 000 kronor och en återbetalningstid på 10 år är 8,25%. Uppläggningsavgift 429 kr, aviavgift 0 kr/månad vid autogiro. Det ordinarie månadsbeloppet att betala är 1 821 kr och det sammanlagda beloppet att betala blir 218 967 kr. För att ansöka om lån måste du vara minst 20 år, ha en årsinkomst på minst 180 000 kr, haft en inkomst i Sverige i minst 3 år och inte ha några betalningsanmärkningar. Vid låneansökan inhämtas kreditupplysning.
Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se.