Vanliga frågor och svar

Här får du veta svaren på våra vanligaste frågor.Om du har andra frågor än de vi besvarar nedan är du välkommen att maila oss på kundtjanst@konsumentkredit.se eller ringa oss på 0923-657 70

Nya låntagare

Vad kan jag låna till?

Ändamålet är valfritt. Du kan till exempel lösa andra dyra lån och småkrediter, finansiera ett båt- eller bilköp, en husrenovering eller heminredning.

Hur mycket kan jag låna?

Lägst 20 000 kr, högst 400 000 kr.

Vad är annuitetslån?

Det finns lån med rak amortering och det finns annuitetslån. Konsumentkredit erbjuder annuitetslån. Det innebär att du betalar ett lika stort belopp varje månad. Beloppet täcker både amortering och ränta på restskuld, så att lånet är återbetalat vid kredittidens slut.

Vad är fördelen med en låneförsäkring?

Det är ett sätt att försäkra dina återbetalningar. Vid sjukdom, hel arbetsoförmåga eller arbetslöshet täcker vår låneförsäkring din månadskostnad för lånet. Skyddet för arbetslöshet gäller inte dig som egenföretagare. Högsta ersättning är 15 000 kr/mån i 12 månader. I händelse av dödsfall betalar försäkringen hela din återstående skuld, upp till 400 000 kr.

Vad är fördelen med en medlåntagare?

I och med att ni är två som ansöker och ansvarar för återbetalningen av lånet ökar oftast möjligheten att få lånet beviljat.

Kan jag lösa mitt lån när jag vill?

Ja. Du kan lösa resterande restskuld via så kallad förtidsinlösen. Det kostar inget extra. Du kan även extraamortera på ditt lån när du vill.

Vad innebär amorteringsfritt?

Amorteringsfritt innebär att du under en förutbestämd period endast betalar ränta och ingen amortering. Det gör i sin tur att månadskostnaden blir betydligt lägre. Konsumentkredit erbjuder ett års amorteringsfrihet på samtliga lånebelopp.

Hur lång återbetalningstid kan jag få?

Upp till 15 år.

Är räntan fast eller rörlig?

Rörlig.

Vad är en medlåntagare?

En person du delar låneansvaret med. Låntagarens och medlåntagarens betalningsansvar är med andra ord solidariskt gentemot Konsumentkredit.

Kan jag öka på ett lån jag redan har idag?

Ja. Fyll i en låneansökan som vanligt, men ange det belopp som du vill utöka ditt lån med. Du får ut ett skuldebrev med det nya totala lånebeloppet (vi avrundar uppåt till närmaste tusen kronor) som täcker din aktuella restskuld och det lånebehov du har idag. Vi löser då ditt nuvarande lån och betalar ut mellanskillnaden till dig.

Exempel: Du har 60 000 kr i skuld till oss, men behöver ytterligare 30 000 kr. Fyll då i en ansökan om ett lån på 30 000 kr.

Vilka övriga avgifter gäller?

Uppläggningsavgift 429 kr. Aviavgiften 0 kr om du använder autogiro, annars 30 kr/avi.

Vad är individuell räntesättning?

Individuell räntesättning innebär att räntan, som är rörlig, bestäms utifrån dina specifika förutsättningar i ansökan samt i den kreditupplysning som tas i samband med ansökan. För närvarande varierar räntan på Konsumentlånet mellan 3,95% och 14,95%. Baserat på kreditbedömningen försöker vi erbjuda den förmånligaste räntan för dig och därmed bevilja ett lån som är anpassat till din aktuella personliga situation.

Mitt lån

Vill du låna mer?

Vill du utöka ditt lån fyller du i en ny ansökan med beloppet som du vill utöka ditt befintliga lån med.

Vill du ansöka om en betalningsfri månad?

Du har, om du vill, möjlighet att få upp till tre betalningsfria månader per år, förutsatt att du gjort minst tre betalningar utan förseningar före.

Ansök om betalningsfri månad

Tänk på att en betalningsfri månad innebär att räntan, amorteringen och eventuella avgifter läggs till din skuld, så att den blir högre och därmed blir även kommande månadsbelopp något högre.

Vill du ha hjälp med att ansöka om betalningsfri månad? Ring vår kundservice på 0923-657 60.

Vill du teckna en låneförsäkring på ditt lån?

För att skydda din och din familjs ekonomi kan du lägga till en låneförsäkring till ditt lån.



Förlänga löptiden

Du har möjlighet att förlänga löptiden på ditt lån. Observera att lånet ska vara återbetalt innan den yngste låntagaren fyller 71 år.

Vill du använda autogiro?

Det enklaste sättet att betala månadskostnaden är via autogiro. Vi drar då månadsbeloppet från ditt konto på förfallodagen. Aviavgift: 0 kr om du använder autogiro, annars 30 kr/avi.



Insynsfullmakt

Behöver du ge någon närstående behörighet att erhålla uppgifter om din kredit? Skriv ut och fyll i insynsfullmakten och skicka till Konsumentkredit i Sverige, Box 100, 952 22 Kalix.

Ladda ner insynsfullmakt

Låna till sånt du inte vill vänta med. Semestersresan, renoveringen eller nya vitvaror, kanske?