Klagomål

Synpunkter

Har du synpunkter eller känner dig missnöjd med den tjänst vi tillhandahåller, eller på det bemötande du har fått, ska du i första hand kontakta vår kundtjänst. Kontaktuppgifter till vår kundservice hittar du här:

Email: kundtjanst@konsumentkredit.se
Telefon: 0923-657 70

Tänk på att vid kommunikation via e-post inte använda känsliga uppgifter, så som kortnummer, personnummer, kredituppgifter etc.

Klagomål och reklamationer

Om du känner dig fortsatt missnöjd efter att ha kontaktat oss enligt ovan, har du möjlighet att inkomma med ett klagomål till klagomålsansvarig. Att inkomma med ett klagomål och få det prövat av klagomålsansvarig är alltid kostnadsfritt.

Du kan framföra ditt klagomål via post till följande adress:

Konsumentkredit i Sverige
Klagomålsansvarig
Box 100
352 22 Kalix

Du har även möjlighet att framföra ditt klagomål per telefon genom att kontakta vår kundservice på telefonnummer 0923-657 70.

För att vi på bästa sätt ska kunna handlägga ditt klagomål, vill vi uppmuntra dig att så tydligt som möjligt redogöra för ditt ärende. Några exempel på vad du gärna får ange i ditt klagomål:

  • En beskrivning av händelseförloppet inklusive relevanta tidpunkter
  • Underlag i form av korrespondens eller andra för klagomålet relevanta dokument.

Behandling

När vi mottagit ditt klagomål kommer du att få en bekräftelse på detta till din angivna postadress. Vi eftersträvar alltid att svara på klagomål skyndsamt och vår målsättning är att alla ärenden ska besvaras inom 14 dagar. Om ärendet kräver längre handläggningstid kommer vi att informera dig om detta.

Under handläggningen av ditt klagomål utreder vi den eller de händelser som ditt klagomål avser. Om det uppstår följdfrågor under handläggningen kommer vi att kontakta dig. När vi har klarlagt händelseförloppet kommer vi att besvara ditt framförda klagomål skriftligen. I svaret kommer du att få ta del av vårt beslut tillsammans med en motivering. Vi kommer att skicka vårt svar till din angivna postadress.

Omprövning

Om du är missnöjd med vårt beslut kan du skicka in en begäran om omprövning av ditt klagomål. Du skickar in en begäran om omprövning på samma sätt som ett klagomål, vänligen se ovan. En omprövning innebär att vår klagomålsavdelning kommer att se över ditt ärende ytterligare en gång.

Extern vägledning

Om du efter omprövning fortfarande inte är nöjd eller om du vill ha råd utanför banken kan du vända dig till följande instanser. Du kan självfallet vända dig till nedanstående instanser när du än önskar.

Om du efter omprövning fortfarande inte är nöjd eller om du vill ha råd utanför banken kan du vända dig till följande instanser. Du kan självfallet vända dig till nedanstående instanser när du än önskar.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00, www.konsumenternas.se
Konsumenternas Bank- och finansbyrå är en självständig rådgivningsbyrå som lämnar kostnadsfri vägledning till konsumenter i bank- och finansfrågor. 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se
ARN är en nämnd för alternativ tvistelösning mellan bolag och konsument i vissa frågor. Vi åtar oss att medverka i ARN:s behandling av tvisten. Om ditt ärende prövas av ARN och denna skulle finna att vårt beslut i frågan har varit felaktigt kommer vi att följa ARN:s beslut. Från och med den 1 augusti 2024 tar ARN ut en avgift för den som vill anmäla ett ärende. Avgiften är 150 kronor per anmälan.

Allmän domstol
Du kan också vända dig till allmän domstol för att få ditt ärende prövat. www.domstol.se 

Särskild information om avtal som du som konsument ingått med banken via Internetbanken
Kontohavare som har ingått ett avtal med banken via internetbanken och där det har uppstått en tvist som konsumenten inte har kunnat lösa med banken har rätt att vända sig till EU:s onlineplattform för tvistlösning: https://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Även om kontohavaren använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på www.konsumenteuropa.se.

Behandling av personuppgifter
Om ditt ärende gäller behandling av personuppgifter kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se