Låneskydd.

Från och med 1 oktober 2024.

 

Ditt Låneskydd från och med 1 oktober 2024

 Ny låneskyddsförsäkring från AXA Partners

Den låneskyddsförsäkring som du i dag har kopplat till ditt privatlån kommer att avslutas, och du erbjuds ett likvärdig skydd från AXA Partners från 1 oktober. Det enda du behöver göra för att ditt Låneskydd automatiskt ska övergå till AXA Partners är att fortsätta betala din månatliga avi/premie för ditt privatlån varje månad. Det blir ingen ny kvalificeringsperiod. Om du inte vill ha låneskyddsförsäkringen från AXA Partner, kontakta kundservice på 0923-657 70 eller kundtjanst@konsumentkredit.se

Se fullständiga försäkringsvillkor för Låneskydd från AXA Partners under Dokument nedan.

Ansök om Låneskydd

    Frågor & svar om förändringen av Låneskydd.

    Vad kommer att hända med min nuvarande låneskyddsförsäkring?

    Ditt nuvarande Låneskydd kommer att avslutas, men AXA Partner erbjuder ett likvärdigt skydd från 1 oktober. Det enda du behöver göra för att ditt Låneskydd automatiskt ska övergå till AXA Partners är att fortsätta betala din månatliga avi/premie för ditt privatlån varje månad. Det blir ingen ny kvalificeringsperiod. Om du inte vill ha låneskyddsförsäkringen från AXA Partner, kontakta kundservice på 0923-657 70 eller kundtjanst@konsumentkredit.se

    Se fullständiga försäkringsvillkor för Låneskydd från AXA Partners under Dokument nedan.

    Hur kan jag anmäla en skada och få ersättning från min nuvarande låneskyddsförsäkring?

    Gällande försäkring tecknad from. 2017-01-01

    Skador som uppstått före 1 oktober 2024 anmäls till AmTrust Nordic AB, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm.

    Email: skador@amtrustgroup.com eller telefon: 08-121 084 74

    Tänk på att skadeanmälan ska göras utan dröjsmål, dock senast inom 12 månader efter inträffad skada.

    Gällande försäkring tecknad innan 2017-01-01

    Skador som uppstått före 1 oktober 2024, ska anmälas till Crawford & Co Sweden, Box 6044, 171 06 Solna.

    Email:  affinity@crawco.se eller telefon: 010-410 70 75 (vardagar 13.00-16.30).

    Jag har en pågående ersättningsutbetalning, hur påverkas den efter den 30 september?

    Om du idag har en pågående ersättningsbar skada så fortlöper allt som vanligt även efter den 30 september 2024. Ditt nuvarande Låneskydd ersätter dig för den ersättningsperiod som gäller enligt ditt nuvarande försäkringsavtal. Se frågan ovan om vart du ska vända dig för att anmäla en skada som uppkommit före 1 oktober 2024.

    Blir mitt Låneskydd dyrare efter 30 september 2024?

    Nej. Din låneskyddspremie (pris) blir till och med lite billigare från 1 oktober 2024. Du behöver fortsätta betala din månatliga avi/premie varje månad fram till dess, så kan ditt Låneskydd fortsatt ge dig ekonomisk trygghet vid sjukdom, arbetslöshet och dödsfall. 

    Försäkringspremien är 8 procent av den månadskostnad du betalar för ditt lån, från 1 oktober 2024.

    Exempel: Om du lånar 100 000 kronor på 10 år med första året amorteringsfritt och låneränta 7,25 procent, betalar du 48 kronor i månaden första året, därefter 102 kronor i månaden.

    Om både huvudlåntagare och medlånetagare tecknar Låneskydd faktureras en försäkringspremie per person, dvs huvudlåntagaren betalar 8% av månadskostnaden och medlåntagaren betalar 8% av månadskostnaden.

    Hur aktiverar jag mitt nya Låneskydd efter 30 september 2024?

    Det enda du behöver göra är att fortsätta betala din månatliga avi under oktober 2024 så kan ditt Låneskydd fortsatt ge dig ekonomisk trygghet vid sjukdom, arbetslöshet och dödsfall. Din låneskyddspremie (pris) är densamma som tidigare.

    Du har 30 dagar ångerrätt efter 1 oktober på ditt nya Låneskydd därefter kan du närsomhelst säga upp försäkringen med omedelbar verkan. Kontakta Konsumentkredit kundtjänst på telefon 0923-657 70 eller kundtjanst@konsumentkredit.se om du vill utnyttja ångerrätten.

    Kommer mina försäkringsvillkor att förändras efter den 30 september?

    Dina villkor kommer till stor del att förbättras. Ditt nya Låneskydd innehåller en rad förbättringar i försäkringsskyddet, och ger bland annat ersättning vid sjukskrivning på grund av psykisk ohälsa samt ger ersättning vid sjukskrivning redan från 50 %. Vid dödsfall kan försäkringen betala din återstående skuld på ditt lån upp till 400 000 kr (tidigare 500 000 kr).

    Läs mer i de fullständiga försäkringsvillkoren samt förköpsinformation för ditt nya Låneskydd längre ner på sidan.

    Hur påverkas min befintliga kvalificeringstid efter 30 september 2024?

    Den påverkas inte alls. Om du har ett befintligt Låneskydd innan den 30 september och du aktiverar ditt nya Låneskydd via AXA så påverkas inte din kvalificeringstid. Har din försäkring tidsmässigt passerat sin kvalificeringstid så behöver du inte börja om.

    Har du ingen försäkring innan 30 september 2024 och tecknar Låneskydd i oktober 2024 så har du en kvalificeringstid enligt ditt försäkringsavtal.

    Frågor & svar om Låneskydd

    Gäller ny låneskyddsförsäkring från AXA Partners 

    Vad ersätter försäkringen?

    Försäkringen täcker din månadskostnad om du skulle råka ut för sjukdom, hel arbetsoförmåga eller arbetslöshet, upp till 15 000 kronor per månad i 12 månader.

    Ditt nya Låneskydd från AXA Partner innehåller en rad förbättringar i försäkringsskyddet, och ger bland annat ersättning vid sjukskrivning på grund av psykisk ohälsa samt ger ersättning vid sjukskrivning redan från 50 %. Vid dödsfall kan försäkringen betala den återstående skulden på ditt privatlån upp till 400 000 kr (tidigare 500 000 kr).

    Vad händer om jag blir sjuk eller arbetslös?

    Om du blir ofrivilligt arbetslös, drabbas av sjukdom eller hel arbetsoförmåga i mer än 30 dagar betalar försäkringen din månadskostnad för lånet i upp till 365 dagar per tillfälle. Blir du sjuk eller arbetslös i flera perioder kan du få ersättning i upp till 36 månader, 12 månader per tillfälle. Ersättningen vid arbetslöshet gäller även för dig som är egenföretagare.

    Vad händer om jag avlider?

    Vid dödsfall betalar försäkringen din återstående skuld, upp till maximalt 400 000kr. Eventuella dröjsmålsräntor eller kravavgifter betalas dock ej.

    Finns det några undantag?

    Precis som andra liknande försäkringar har försäkringen undantag och begränsningar. Bland annat gäller försäkringen inte för sjukdom du har eller har haft inom 12 månader före du ansluter till försäkringen. Ingen ersättning utgår för sjukskrivning som inträffar inom 30 dagar från försäkringens startdatum.

    För arbetslöshetsersättning gäller inte försäkringen om du haft vetskap om förestående arbetslöshet, om du själv sagt upp dig eller vid arbetslöshet som inträffar inom 120 dagar från försäkringens startdatum.

    För egenföretagare gäller inte försäkringen för arbetslöshet om grund för företagets konkurs eller likvidation fanns vid tecknandet av försäkringen eller inom de första 180 dagarna från tecknandet av försäkring.

    Vid dödsfall är undantagen delvis desamma som vid sjukskrivning.

    För att kunna få ersättning från försäkringen behöver du uppfylla vissa inträdeskrav, kvalificerings- och återkvalificeringstider. Samtliga undantag framkommer i förköpsinformationen och försäkringsvillkoren.

    Vem kan teckna försäkringen?

    Du kan teckna vårt Låneskydd om du uppfyller följande villkor:

    Du har ett lån hos Konsumentkredit.

    Du är minst 18 och upp till 65 år.

    Du är fullt frisk och fullt arbetsför och har ingen kännedom om allvarlig sjukdom eller skada.

    Du har en tillsvidareanställning och arbetar minst 20 timmar i veckan före avtalsdatumet eller är egenföretagare med f-skattesedel i samma utsträckning.

    Du har ingen kännedom om förestående varsel om uppsägning eller arbetslöshet.

    Även medlåntagare kan teckna vårt Låneskydd. Notera att premie på 8 % av månadskostnaden utgår per försäkrad. Det innebär att om både huvudlåntagare och medlånetagare tecknar Låneskydd faktureras en försäkringspremie per person, dvs huvudlåntagaren betalar 8 % av månadskostnaden och medlåntagaren betalar 8 % av månadskostnaden.

    Hur gör jag om jag ångrar mig?

    Du har 30 dagar ångerrätt efter 1 oktober på ditt nya Låneskydd därefter kan du närsomhelst säga upp försäkringen med omedelbar verkan. Kontakta Konsumentkredit kundtjänst på telefon 0923-657 70 eller kundtjanst@konsumentkredit.se om du vill utnyttja ångerrätten.

    Vem är försäkringsgivare?

    Försäkringsgivare enligt dessa villkor  för arbetslöshet  är AXA France IARD Sweden filial (516411–5072) och för sjukskrivning  AXA France Vie Sweden filial (516411–5080). Filialerna har registrerats i Bolagsverkets register.  De svenska filialerna står under  Finansinspektionens  tillsyn, www.fi.se.  Kontaktuppgifterna   till de svenska filialerna  är AXA, Box 7439, 103 91 Stockholm.  E-post clp.se.kundservice@partners.axa   Tel. 08-501 637 59.

    Vem har skadeståndsansvar?

    Skadeståndsansvar enligt lagen om försäkringsförmedling (2005:405) täcks av AXA France IARD Sweden filial (516411–5072) och för sjukskrivning  AXA France Vie Sweden filial (516411–5080). Filialerna har registrerats i Bolagsverkets register.  De svenska filialerna  står under  Finansinspektionens  tillsyn, www.fi.se.  Kontaktuppgifterna   till  de svenska  filialerna  är AXA, Box 7439, 103 91 Stockholm.  E-post clp.se.kundservice@partners.axa   Tel. 08-501  637  59.

    Hur kan jag få ersättning och anmäla en skada?

    Ansökan om ersättning kan du göra via internet: http://clp.partners.axa/se/skada. Önskar du göra din skadeanmälan på annat sätt är du välkommen att kontakta försäkringsgivaren AXA via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa alternativt via telefon: 08-519 896 21.

    Om du vill ansöka om ersättning från försäkringen ska du lämna in skadeanmälan till försäkringsgivaren snarast möjligt från det att skadan/händelsen inträffade. När du har fortsatta ersättningsanspråk ska du styrka din rätt till ersättning för varje ytterligare månad.

    Anspråk på försäkringsersättning måste lämnas inom tio år efter det att händelsen du vill ha ersättning för inträffade. Därefter går rätten till ersättning förlorad. Om du har anmält en skada före preskriptionstidens utgång och är missnöjd med försäkringsgivarens slutliga besked har du möjlighet att väcka talan inom sex månader, även om ovan nämnda tidsgräns skulle överskridas.